Rutes BTT per Ripoll
Pedala pels voltants de Ripoll

Ruta del Ferro i del Carbó

Forma part de la xarxa de Vies Verdes, és ideal per fer-la a peu o en bicicleta. Segueix el traçat de l’antiga línia de tren: Ripoll – Sant Joan de les Abadesses (Toralles).
Dificultat: baixa
Desnivell: 100 metres aproximadament
Recorregut: 12 quilòmetres (pavimentat)
Equipaments: zona d’estiraments, papereres, seients, fonts, restaurants i bars al llarg del recorregut.

Aquesta ruta comparteix el tram inicial de recorregut amb la ruta 7, fins que es bifurca direcció al cim del Catllar. Cal abandonar uns metres l’itinerari si volem gaudir de les vistes des del cim del Catllar i visitar el conjunt arquitectònic del Catllar, format per l’església i la casa dels ermitans, dels s.XI-XIX. Tornarem a l’itinerari i començarem el descens direcció Ripoll, vorejarem el riu fins arribar al centre de Ripoll, i retornarem a Can Guetes, al punt d’inici de la ruta.
D’aquest recorregut cal destacar la font dels tres plans i la font del Tòtil i la visita al poble de Ripoll.

Sant Bernabé de les Tenes

Punt de sortida: Ruta del Ferro i del Carbó
Núm. de ruta: 2
Dificultat: Vermell (difícil)
Desnivell acumulat: + 490 metres
Recorregut: 24 Km
Temps aproximat: 3 hores

Es tracta d’un recorregut complert, format en la major part per pistes forestals i senders que transcorren per dins el bosc.
Sortirem direcció Ripoll. A pocs metres de l’arribada a Ripoll ens desviarem a l’esquerra per seguir el traçat de la riera de les carboneres fins a la N-260. Després baixarem per pista pavimentada direcció a l’església de Sant Bernabé (fundada al s.XV). per visitar-la haurem d’abandonar uns metres el circuit. Baixarem per corriol fins la riera de Vallfogona. Aquest és un tram de l’antic camí ral de Vallfogona a Ripoll.
Pujarem pel pont de la Tolosa fins el pont de Samala i continuarem el recorregut direcció Sant Joan de les Abadesses per la pista de Les Llances. Creuarem la població i arribarem novament al punt d’acolliment.

El Remei

Punt de sortida: Ripoll-Aparcament de Can Guetes
Núm. de ruta: 7
Dificultat: blava (mitjana)
Desnivell acumulat: +130 metres
Recorregut: 7 Km
Temps aproximat: 1 hora

Es tracta d’un itinerari curt i de poca dificultat. Seguint les plaques de senyalització creuarem la vila de Ripoll. Seguirem direcció el Pont de Calatrava pel passeig paral·lel al riu Ter. Passarem per la urbanització de Castelladrall i enllaçarem amb el camí d’Agafallops que connecta amb el carril bici de la Solana paral·lel a la C-17 fins arribar a la cruïlla amb la C-26. Pujarem per pista pavimentada fins a trobar el trencant que ens portarà a l’ermita del Remei, on a l’octubre es celebra el seu aplec. El descens transcorre per pista forestal fins al Barri Ciutat Jardí de Ripoll, on creuarem la carretera i tot travessant Ripoll retornarem a Can Guetes, al punt d’inici de la ruta.

Molt recomanable fer una aturada a la vila de Ripoll Bressol de Catalunya, i visitar el Monestir de Santa Maria de Ripoll, l’Scriptorium, la Farga Palau en un entorn incomparable flanquejat pels rius Ter i Freser.

El Catllar

Punt de sortida: C-26 Les Llosses – Berga
Núm. de ruta: 8
Dificultat: negra (molt difícil)
Desnivell acumulat: +420 metres

Temps: 3h – Km: 21,27
Desnivell: 476m

Ruta 19 del mapa
Ruta pel sector sud-oriental del Ripoll, recorrent la muntanya de Sant Antoni i tot el sector de Llaés, per arribar a la riera de Vallfogona i connectar amb una part de la Ruta 2 del Centre BTT fins el pont de Samala. A partir d’aqui es puja a Raurés, per baixar per corriol fins Rodonella i enllaçar amb la Ruta del Ferro i del carbó (també Ruta 2) i tornar al punt de sortida, a l’aparcament de Can Guetes.
Permet abarcar una gran extensió de territori, amb molta diversitat de paisatges, així com diferents pistes i corriols.

Ruta 19B del mapa
També es planteja un itinerari complementari i opcional (b) de nivell negre, que enllaçaria Les Terrades i Sant Antoni (per corriol) amb la Ruta 2 del Centre BTT, podent tornar a connectar amb la ruta actual a l’Hostal de Sant Eudald, a la riera de Vallfogona, sota el Pont de Samala. D’aquesta manera es configura una connectivitat entre les rutes, permetent diferents alternatives, combinant diferents nivells de dificultat i distàncies.

L’Auró

Ruta 20 del mapa
Temps: 3h – Km: 30,60
Desnivell: 415m

Ruta 20B del mapa
Temps: 2h 45′ – Km: 22,10
Desnivell: 400m

Ruta 20 del mapa
Ruta que transcorre pel sector nordoest de Ripoll, entrant en una petita part dels termes municipals de Les Llosses i Campdevànol, envoltant la serra del Catllar.El recorregut, que coincideix en la seva part inicial amb la ruta 8 negra, i que passa per pista forestal en força bon estat,arriba fins els Molins de Vilardell per enfilar-se fins L’Auró, amb la masia i els camps de conreu. Continua fins l’ermita de Sant Feliu d’Estiula, i baixa pel Torrent de la Cabana fins creuar el riu Merdàs i incorporar-se al Camí Ral i Ramader de Campdevànol. El seguim fins el Barri de la Creu on, després de tornar a creuar el Merdàs, pugem fins Estiulella i el Coll del Vilar, baixant fins la Font del Tòtil i arribar a Ripoll. Creuem la vila i finalitzem a l’aparcament de Can Guetes.

Ruta 20B del mapa
També es planteja un itinerari complementari i opcional (b) de nivell negre, que enllaçaria el Collet de l’Auró amb el collet del Vilar, íntegrament per corriol, passant pels Emprius. S’escurça considerablement la longitud de la ruta. Es segueixen en part senyals blanques i verdes d’un sender local de Campdevànol.

L’Adroguer

Km: 19,75
Denivell: 455m

Ruta 21 del mapa
Ruta d’alt nivell de dificultat pel sector nordoriental de Ripoll, envoltant tot el sector de Rama i Sant Roc. S’aprofita el traçat de l’antic camí ral de Sant Joan fins Rama i les Puntes de Rama, on s’inicia la forta pujada a les runes de L’Adroguer, on arribem a peu els últims metres. Magnífiques panoràmiques de Sant Amand, Puig Estela, Serres de Milany i Santa Magdalena, …
Per la baixada s’aprofita el corriol bastant fresat i en bon estat que va resseguint la carena. Aquest és el camí que baixa des de Vidabona, pel collet d’en Lleona, collet de Camp Roig, L’Adroguer, camí de Saltor, Pla de l’Home Mort i collet de Baups. Del collet de Baups remuntem fins el cim de Sant Roc, autèntica balconada sobre la vila de Ripoll.Per la baixada del cementiri creuem la carretera de Sant Joan, la nova palanca sobre el Ter i finalitzem a l’aparcament de Can Guetes.

Ruta 21b del mapa
També es planteja un itinerari complementari i opcional (b) de nivell negre, que enllaçaria L’Adroguer amb el Collet de Camp Roig, íntegrament per corriol, continuant per pista fins el collet de Baups.